Pytania, które musisz znać!
Szukając sali zastanawialiście się na pewno na co należy zwracać uwagę i jakie pytania zadać organizatorowi przyjęcia, aby podjąć tą ważną decyzje w wyborze lokalu. Wybór miejsca waszego przyjęcia jest jedną z pierwszych i najbardziej kosztownych rzeczy dotyczących ślubu i wesela. Dlatego jest to tak istotne, aby decyzja była przemyślana. Spotkałam się już z opiniami niektórych osób, że czasem koszty uzgadniane przy rezerwacji zmieniają się z cen atrakcyjnych na horrendalne kwoty. Przychodzi czas do płacenia a tu taka nie miła niespodzianka. Brak pytań lub nie przeczytanie umowy, może przysporzyć nam dodatkowego stresu. Dlatego nie krępujcie się, że menadżer sali pomyśli, że jesteście wścibscy i musicie wszystko wiedzieć, po to spotykacie się z nim, żeby dowiedzieć się jak najwięcej i zaczerpnąć porady od doświadczonej osoby (on najlepiej wie, był przecież nie na jednym weselu ma to w jednym paluszku). Ważne jest, abyśmy rozmowę zaczynali z osobą zajmującą się organizacją uroczystości, nie traćcie czasu na pogadanki z recepcjonistką czy też kelnerką, które nie będą w stanie podać wam dokładnych informacji. Najlepiej zadzwonić do danej restauracji (przeważnie podany jest telefon do menadżera) i umówcie się konkretnie na dany dzień, w którym będziecie mogli poświęcić na spokojnie chwile czasu. Najważniejsze, pytanie które powinniście zadać to jaka jest cena za talerz/osobę i czy mają minimalną ilość osób, aby zorganizować przyjęcie. To pytanie możecie zadać menadżerowi przez telefon, ułatwi wam to wybór sali i zaoszczędzi czasu. Będziecie mieć czarno na białym informacje czy stać was na lokal i czy macie odpowiednią ilość gości. Dobrze, żebyście przed spotkaniem spisali w zeszycie wszelkie pytania, które chcielibyście zadań, a wszystkie odpowiedzi skrupulatnie notować. Dzięki temu na spokojnie przeanalizujecie sobie wszystko co się dowiedzieliście. Jeśli sala ma dobrego menadżera to większość informacji, ewentualnych porad otrzymacie przed zadaniem waszych pytań. Tak jak wcześniej pisałam fajnie jest, abyście przyszli na obiad do danej restauracji i wypróbowali jedzenie , które tam serwują. Zaobserwujcie w jaki sposób jesteście obsługiwani przez kelnerów, jaki jest wystrój sali, jak są podawane potrawy itp. Bo przecież dobre jedzenie , wystrój lokalu i orkiestrę goście zachowują najdłużej w pamięci, oprócz oczywiście Państwa Młodych 😉
Gdy wybierzemy już salę i umówimy się na spotkanie z menadżerem warto jest zapoznać się z wyposażeniem i standardem budynku. Gdzie znajduje się kuchnia , łazienka, balkon, patio itp. Łatwiej będzie wam nakierowywać gości, jak również sami będziecie się czuć swobodniej jak będziecie wiedzieli gdzie znajduje się dane pomieszczenie.
Pomocna lista pytań
Podam wam listę najważniejszych pytań( w moim mniemaniu), które pomogą wam podjąć jedną z ważniejszych decyzji dotyczących wesela.
- Tak jak wcześniej napisałam cena jest tu podstawą waszej decyzji. Sprecyzujcie pytanie czy płaci się za osobę/talerzyk, ile płaci się za dzieci? obsługę( kamerzysta, fotograf itp.)? czy koszty związane są z ilością gości(im więcej tym taniej)? i czy jest jakieś minimum , osób które macie zaprosić? Ile wynosi zaliczka i czy jest zwracana gdy się rozmyślicie?
- Ważne, żebyście dowiedzieli się czy w cenie jest pokój dla nowożeńców , czy w cenę wchodzi wystrój sali – kwiaty , dekoracja czy możecie dobrać kolorystykę, rodzaj kwiatów i czy ewentualne zmiany są odpłatne?
- Czy za zniszczone przedmioty musimy zapłacić czy są już w liczone w cenę?
- Czy lokal zapewnia tort, alkohol, napoje (czy ewentualnie można samemu załatwić -będzie taniej),ciasta, owoce, czy kawa , herbata są w cenie i czy są bez ograniczeń?
- Czy lokal zapewnia atrakcje , a jeśli nie czy można samemu zorganizować np. sztuczne ognie , barmanów itp.?
- Czy organizują wiejski stół, czekoladową fontanna jakie są koszty i co wchodzi w skład?
- Ile osób obsługuje kelnerów na sali i czy jest to wystarczająca ilość?
- Czy jest określony czas trwania przyjęcia, jeśli tak to do której godziny i czy ewentualnie można przedłużyć imprezę?
- Czy podczas przyjęcia będzie menadżer sali lub osoba nadzorująca weselem (jest to ważne w razie jakichkolwiek problemów)?
- Kiedy i kto wybiera ustawienie stołów i robi winietki dla gości gdzie mają siedzieć?
- Do kiedy trzeba podać ostateczną ilość gości i czy płacimy za osoby, które nie przyjdą?
- Czy w Sali znajduje się klimatyzacja, czy można ja wyłączyć i czy dodatkowo należy za nią zapłacić?
- Czy alkohol będzie podawany przez obsługę, czy jest on podawany we własnym zakresie?
- Czy jest określone miejsce dla osób palących, jeśli tak to gdzie?
- Czy w lokalu jest sejf w którym można przechować wartościowe rzeczy?
- Czy na terenie lokalu w tym samym czasie odbywane są inne przyjęcia, jeśli tak to czy nie będzie to koligowało z waszym weselem i jak jest to zorganizowane?
- Czy jest dodatkowe źródło energii gdyby zabrakło prądu?
- Gdzie przewidziane jest miejsce dla orkiestry, fotografa?
- Czy należy we własnym zakresie zorganizować nagłośnienie, dodatkowe oświetlenie, czy może współpracują z osobami, które zajmują się dodatkowymi atrakcjami (dzięki temu będziecie mieli przetestowane firmy i opinie menadżera czy ma sens zamawiania tych rzeczy)?
- Czy kucharze mogą przygotować potrawy inne niż przewidziane w menu dla dzieci lub wegetarian?
- Czy przygotowane winietki, podziękowania dla gości rozkładane są przez obsługę czy przez państwa młodych?
- Czy jest możliwość noclegu gości, jeśli tak ile trwa doba jakie są koszty za pokój, iloosobowe są pokoje, czy przewidziane jest śniadanie, jak zamykane są pokoje (na klucz czy na kartę),czy są przewidziane łóżeczka dla dzieci?
- Czy jedzenie, napoje, alkohol będziecie mogli zabrać, jeśli tak jak to wygląda, czy trzeba mieć swoje pojemniki na żywność?
- Jeśli zdecydujecie się na okrągłe stoły obowiązkowo zapytajcie się czy jedzenie będzie na stołach czy będą zrobione tzw. szwedzkie stoły?
- Co jest przewidziane na przywitanie nowożeńców (chleb, sól itp.)?
- Jak wygląda wybór menu i z ilu potraw się składa, czy można wcześniej spróbować wybranych rzeczy, w jaki sposób serwowane są potrawy?
Jak widzicie pytań jest spora, dlatego należy mieć przy sobie pomocną kartkę i po kolei zadawać pytania na których wam najbardziej zależy. Jeśli przyjdą wam do głowy inne pytania dopiszcie je i pytajcie ile się da. Jak to się mówi- kto pyta ten nie błądzi. Ja listę, którą opisałam stworzyłam za pomocą własnych i innych osób doświadczeń. Poproście menadżera, aby pokazał wam nie tylko salę, ale także oprowadził po całej posesji, abyście mogli zobaczyć jak duży jest ogród, czy są miejsca do siedzenia, czy jest zorganizowany plac zabaw dla dzieci, czy parking jest wystarczająco duży. Ja z mojej strony mogę doradzić, że jeśli wybierzecie stoły okrągłe i okaże się, że posiłki są podawane do stołów, a przystawki nakładają sami goście, to zadbajcie o to aby na stołach były kwiaty, owoce, cukierki, aby nie było na nich pusto(zdecydowanie lepiej będzie to wyglądało). Patrzcie, rozglądajcie się i nie bójcie się pytać, podobno nie ma głupich pytań są ewentualnie głupie odpowiedzi. Jeśli przerażają was koszty wesela, a przede wszystkim sali, wybierzcie w miarę tani lokal, sami stwórzcie kreatywną dekorację, znajdźcie super kucharkę i cieszcie się zaoszczędzonymi pieniędzmi.